تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف پژوهشگران قرآنی انجام پژوهش در جهت تحول فرهنگ جامعه، است گفت : درک لایه‌های عمیق قرآن و دسترسی به معارف اصیل آن بدون ارتباط با اهل بیت (ع) امکان ندارد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، آیت‌الله محمدی ری شهری صبح امروز در مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه قرآنی که در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار شد یکی از مهمترین اهداف بعثت رسول خدا (ص) را گسترش فرهنگ قرآن در جامعه دانست و افزود: این گونه محافل و مجالس و همایشها یکی از مهمترین و بهترین مجالس در راستای اهداف بعثت رسول گرامی اسلام است. 
 
وی اظهار کرد: عرصه فعالیت‌های قرآنی برای بانوان در حقیقت مهمترین و اصلی ترین عرصه‌های فعالیت‌ خواهران مسلمان است.
 
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه قرآن همه معارف مورد نیاز جامعه در همه دوران‌ها را داراست گفت: رسول خدا (ص) فرمودند کسی که علم اولین و آخرین را بخواهد به قرآن رجوع کند که با همه علوم مورد نیاز جامعه در هر عصری می‌تواند آشنا شود.  
 
آیت الله ری شهری در ادامه با مورد توجه قرار دادن چهار مسئله مهم در بخش پژوهشهای قرآنی و ضرورت آن تصریح کرد: اولین مسئله ای که باید مورد توجه پژوهشگران قرآنی قرار گیرد بهره گیری از معارف اهل بیت (ع) در تحقیق  و پژوهش قرآنی است.لذا دسترسی به لایه های عمیق قرآن و معارف اصیل آن بدون ارتباط با اهل بیت (ع) امکان ندارد بنابر این قرآن و حدیث از هم تفکیک ناپذیرهستند.
 
وی افزود: قرآن برای هیچ گوینده ای جای سخن نگذاشته است لذا عرصه برای پژوهشهای قرآنی بی نهایت گسترده است و پژوهش گر باید ابتدا زمینه آن را در خود فراهم کند و پس از آن از معارف اهل بیت (ع) کمک بگیرد.
 
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) کاربردی کردن معارف قرآن را از دیگر ضرورت های کار پژوهشی در زمینه قرآن برشمردند و گفت قرآن معارف متعددی دارد وظیفه پژوهشگر توانمند این است  که با تکیه بر معارف اهل بیت (ع) آن نیازها را از قرآن استخراج و در اختیار جامعه و نسل جوان قرار دهد.
 
آیت الله ری شهری خاطر نشان کرد: قرآن می تواند مشکلات فرهنگی جامعه را حل کند و برای تمامی این مشکلات در عرصه های مختلف راه‌حل و راه کار دارد اما باید محقق و پژوهشگر بتواند استخراج کند و این وظیفه پژوهشگران است. 
 
وی ادامه داد یکی دیگر از وظایف پژوهشگران قرآنی این است که پژوهش های خود را در جهت تحول فرهنگی جامعه و قرآنی شدن آن قرار دهند که لبه تیز این اقدام متوجه شبیحخون فرهنگی غربی است که ویران کردن بنیاد خانواده را نشانه گرفته‌اند. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که چرا آمار طلاق و سن ازدواج این قدر بالا برود گفت: قرآن کریم برای همه این مسائل راه حل و دوا ارائه داده است که پژوهشگران باید آنها را استخراج کنند و در اختیار جامعه، خانواده و نسل جوان قرار دهند. 
 
آیت الله ری شهری در ادامه آوردن قرآن به درون خانه‌ها و صحنه جامعه را از دیگر وظایف پژوهشگران قرآنی دانست و تصریح کرد: باید پژوهشهای مورد نیاز در این زمینه انجام شود که یکی از آنها مبارزه با خرافات در جامعه به ویژه در میان بانوان است که متأسفانه رواج دارد بنابر این قرآن پژو باید در این حوزه فعال شود و با خرافاتی که به اسم قرآن و دین در جامعه رواج پیدا کرده مقابله کند. 
 
وی اضافه کرد یکی از این خرافات ترویج عرفانهای نوظهور در جامعه و حتی در دانشگاه‌ها است که بلای جان ما شده است آنچه در دانشگاه‌ها به نام عرفان تدریس می شود، تصوف است نه عرفان اهل بیت (ع). ما در دانشگاه قرآن و حدیث در آینده پژوهشکده عرفان اهل بیت را تأسیس می کنیم.  
 
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این که قرآن پژو باید با قرآن سنخیت پیدا کند وگرنه به نقطه مطلوب نمی‌رسد گفت: کسی علم قرآن را می‌فهمد که مزه قرآن را چشیده باشد بنابر این پژوهشگر باید نورانیت قرآن را احساس کند و سنخیت به این معنی است که معارف قرآن در زندگی محقق پیاده شود. 
 
ری شهری در پایان از آمادگی دانشگاه قرآن و حدیث برای همکاری با قرآن پژوهان و سازمان اوقاف در بخش‌های مختلف خبرداد و افزود: ما آماده همکاری در برگزاری همایش‌های علمی، تدوین پایان نامه‌های قرآنی، همکاری در ارسال مقاله برای مجله تفسیر اهل بیت ، همکاری با بانوان قرآن پژو در تدوین دانشنامه تفسیر امامیه و تفسیر آیات مربوط به بانوان و تربیت مربیان قرآن و حدیث پژوهی هستیم.
/2759/